INSTRUKCJA OBSŁUGI KAMPERA

INSTRUKCJA OBSŁUGI KAMPERA

Dla wszystkich, którzy będą podróżowali pierwszy raz kamperem przygotowaliśmy krótką instrukcję obsługi. Są w niej zamieszczone informacje na temat podstawowego wyposażenia kampera wraz obsługą: system sterowania, ogrzewania, instalacji prądowej, wodnej i gazowej oraz obsługa lodówki i kuchenki.

1.     System sterowania

System sterowania urządzeniami wewnątrz przyczepy bądź kampera.

PC-100
system sterowania kampera

Panel sterowania:

– główny wyłącznik 12 V z kontrolką LED

– włącznik ogrzewania wody zimą

– włącznik pompy z kontrolką LED

– wskaźnik LED napełnienia zbiornika wody czystej oraz brudnej

– wskaźnik stopnia naładowanie akumulatora startowego oraz zabudowy pojazdu

– wskaźnik podpięcia do 230

2.     System ogrzewania wody i powietrza

sterownik truma combi

Ogrzewanie na gaz płynny Combi to układ ogrzewania ciepłym powietrzem ze zintegrowanym bojlerem ciepłej wody (pojemność 10 l). Palnik pracuje ze wspomaganiem dmuchawą, przez co zagwarantowane jest prawidłowe działanie także podczas jazdy. W trybie grzewczym ogrzewanie pozwala na równoczesne ogrzewanie pomieszczenia i przygotowywanie ciepłej wody. Jeżeli wymagana jest tylko ciepła woda, to jest to możliwe w trybie ciepłej wody.

  • W trybie ciepłej wody nagrzewanie zawartości wody 40 i 60 stopni ma miejsce z najmniejszą mocą palnika. Po osiągnięciu temperatury wody palnik zostaje wyłączony.
  • W trybie grzewczym urządzenie automatycznie dobiera wymagany stopień mocy odpowiednio do różnicy temperatury pomiędzy temperaturą ustawioną na panelu obsługi a aktualną temperaturą pomieszczenia. Przy napełnionym bojlerze automatycznie nagrzewana jest też znajdująca się w nim woda. Temperatura wody zależy od wybranego trybu pracy i oddawanej mocy grzewczej.

Jeżeli temperatura na automatycznym zaworze bezpieczeństwa / spustowym FrostControl wyniesie ok. 3 °C, następuje jego otwarcie i opróżnienie bojlera. Ogrzewanie na gaz płynny Combi to układ ogrzewania ciepłym powietrzem ze zintegrowanym bojlerem ciepłej wody(pojemność 10 l). Palnik pracuje ze wspomaganiem dmuchawą, przez co zagwarantowane jest prawidłowe działanie także podczas jazdy.

3.     Instalacja gazowa

Gaz propan, szczególnie w okresie zimowego użytkowania samochodu kempingowego, stanowi główne źródło ogrzewania części mieszkalnej, podgrzewania wody w łazience i kuchni oraz do gotowania na kuchence gazowej. Na wyposażeniu kampera są dwie butle stalowe o zawartości 5 kg gazu.

Do prawidłowego działania urządzeń gazowych jak również dla naszego bezpieczeństwa niezwykle ważne jest aby zapewnić właściwą wentylację części mieszkalnej kampera. Niedopuszczalne jest zasłanianie kratek wentylacyjnych, poprzez które dostaje się powietrze a z drugiej strony wydostają się spaliny gazu, czyli wszystkie rury wyprowadzające je na zewnątrz.

odpowietrzenie instalacji gazowej w kamperze

Po zmianie butli gazowej należy wcisnąć zielony przycisk w celu odpowietrzenia układu

4.     Kuchenka

Wiedzieć musimy tylko to, że aby uruchomić należy wcisnąć iskiernik i przekręcić pokrętło dla konkretnego palnika, zapalić gaz i odczekać kilka do kilkunastu sekund i dopiero wtedy puścić pokrętło. Związane jest to  z tym, że każdy palnik zaopatrzony jest w tzw. termoparę, której zadaniem jest  zabezpieczenie palnika przed niekontrolowanym wypływem gazu. Termopara, przy prawidłowym działaniu, po rozgrzaniu się zapewnia stały dopływ gazu do palnika a np. w przypadku zalania lub zgaszeniu palnika przez wiatr zamyka jego dopływ.

5.     Lodówka

Lodówka może pracować będąc zasilana poprzez energię elektryczną 230V, 12V lub też na gaz. Z zasilania 230 V korzystać można jedynie podczas pobytu np. na kempingach, kiedy istnieje możliwość podłączenia do sieci elektrycznej. Najczęściej używamy więc trybu pracy na gaz, szczególnie podczas np. zwiedzania miast, dłuższego parkowania czy też nocowania  lub biwakowania „na dziko”.  Zasilanie z akumulatora prądem stałym 12V dopuszczalne jest jedynie podczas  pracy silnika samochodu. Zużycie energii akumulatorowej prze lodówkę jest tak duże, że po bardzo krótkim czasie można całkowicie wyczerpać ją z akumulatora i tym samym doprowadzić do jego nieodwracalnego uszkodzenia.

lodówka kamperowa Dometic

Sposoby ustawienia sterowania lodówką

Do uruchomienia lodówki w trybie pracy na gaz, w zależności od rozwiązań stosowanych przez producentów, służą dwa przyciski.

ustawienia lodówki kampera

Instrukcja:

instrukcja uruchomienia lodówki kampera

Drzwi lodówki zabezpieczamy podczas jazdy przed otwarciem się przekręcając blokadę

umiejscowioną w górnej lewej części drzwi.

6.     Instalacja elektryczna 12 V i 230 V.

            Podstawowym źródłem energii elektrycznej kampera jest akumulator pokładowy żelowy tzw. akumulator głębokiego rozładowania. Instalacja elektryczna działa przy napięciu 12V. Oprócz akumulatora pokładowego samochód wyposażony jest w akumulator rozruchowy. Podczas normalnej eksploatacji kampera do zasilania części samochodowej służy tylko akumulator rozruchowy a do zasilania części mieszkalnej, pokładowy. Rozdzielenie obwodów elektrycznych na pokładowe i samochodowe zabezpiecza możliwość rozruchu silnika samochodu nawet przy rozładowanym akumulatorze pokładowym.

Podczas pracy silnika samochodu ładowane są obydwa akumulatory, pokładowy i rozruchowy. Niektóre pojazdy mają zamontowany układ sterujący ładowaniem akumulatorów, najpierw rozruchowy, następnie pokładowy. Działanie tego obwodu jest całkowicie bezobsługowe.

Po podłączeniu auta na postoju do sieci 230V energoblok zmienia prąd z sieci 230V na 12 V i zasila wszystkie odbiorniki części mieszkalnej kampera łącznie z ładowaniem akumulatora pokładowego. W przypadku braku napięcia 230V funkcję ładowania akumulatorów pokładowych przejmują panele słoneczne.

Do podłączenia auta do sieci 230 V należy stosować załączone przewody elektryczne oraz przedłużacz. W przypadku podłączenia urządzeń o większej mocy radzimy podłączenie bezpośrednio do przedłużacza. Przewody te narażone są na uszkodzenia mechaniczne leżąc często na terenie pokrytym np. szutrem a także bardzo często przez przejeżdżające po nich inne pojazdy. Zagrożeniem też jest wilgoć z podłoża albo opady deszczu. Dlatego grożą nam i innym użytkownikom np. kempingu porażenia prądem przy uszkodzeniu przewodu przyłączeniowego. Przedłużacz na bębnie należy całkowicie rozwinąć !

Ogólnie przyjętym na europejskich kempingach jest system gniazd i wtyczek  typu ECC. Gniazdo tego typu zamontowane jest też na bocznej ścianie kampera.

złącze 220v kampera

7.     Woda w kamperze.

           Kamper wyposażony jest w zbiornik na wodę o pojemności 100 l. Jest to woda używana głównie w łazience oraz w kuchni do mycia np. naczyń. Większość kamperowiczów do celów spożywczych wozi dodatkowo wodę w pojemnikach 5 lub 10 litrowych.

 

W zależności od sytuacji, jaką spotykamy podczas podróżowania, wodę do zbiornika wlewamy wężem, który jest w zestawie  lub wiaderkiem przez lejek.

zbiornik wody kampera

 

Wodę z łazienki ( natrysk i umywalka ) oraz z kuchni, która najczęściej gromadzona jest w jednym zbiorniku i nazywana powszechnie wodą „szarą”, wylewamy na kempingach w miejscach do tego przeznaczonych. Odkręcamy kranik umieszczony pod samochodem po lewej stronie auta, możemy posłużyć się załączonym czarnym wężem.

zbiornik na wodę szarą w kamperze

8.     Toaleta

Toaleta w kamperze umiejscowiona jest w łazience, która połączona jest ze zbiornikiem opróżnianym z zewnątrz. Przed pierwszym skorzystaniem z pustej toalety otwórz zasuwę i wrzuć tabletkę do kasety sanitarnej i spuść wodę. Pamiętaj jednak o zamknięciu jej na czas podróży. Przyspieszają rozkład nieczystości i papieru toaletowego, redukując jednocześnie rozwój bakterii i wytwarzanie nieprzyjemnych woni i gazów. Przy używaniu normalnym, takim, że korzysta się tylko z tej toalety to w zależności od liczby osób starcza na 2-3 dni. Oczywiście, gdy istnieje taka możliwość, najlepiej korzystać z sanitariatów na kempingach, parkingach i w innych miejscach, a „domowy” szalet zachować na szczególne okazje. Nie ma się jednak co oszukiwać, nawet rzadko używaną toaletę trzeba będzie kiedyś opróżnić. Na campingach i na dużych parkingach znajdują się specjalne zlewiska przeznaczone do  opróżniania toalet. Jeśli nie ma takiego udogodnienia, to ostatecznie nieczystości można się pozbyć również w zwykłym WC np. na stacji paliw.

Jak to zrobić? Najpierw zamknij zasuwę kasety sanitarnej. Drzwiczki toalety znajdują się zazwyczaj po lewej stronie z tyłu kampera. Otwórz je i wyjmij kasetę – służy do tego specjalny uchwyt. Teraz udaj się na miejsce odprowadzania nieczystości. Otwórz zbiornik i wylej jego zawartość i wypłucz kilkakrotnie wnętrze kasety.

Często obok miejsca odprowadzenia nieczystości będzie znajdował się specjalny kranik z prysznicem, wyglądającym trochę jak wąż ogrodowy. Służy on do spłukania  kasety. Popłuczyny wylewamy również we wskazane miejsce.

kaseta sanitarna kampera

Czystą kasetę zakręć i z powrotem włóż na miejsce. Pamiętaj o wrzuceniu tabletki przed pierwszym korzystaniem. W kamperze używamy rozpuszczalnego papieru toaletowego.

9.     Markiza.

Markizy rozkładamy ręcznie przy użyciu korby zaczepionej w tylnej części auta. Po rozwinięciu należy pamiętać by jedną z nóżek podporowych ustawić nieco niżej, co ułatwi spływanie wody przy opadach atmosferycznych. W skrajnym wypadku gromadząca się woda  potrafi swą masą zniszczyć konstrukcje aluminiową markizy.

Nigdy nie składamy markizy mokrej ale jeśli już musimy, to należy pamiętać by ją oczyścić z tego co na niej się znalazło przy najbliższej okazji ponownie rozwinąć i wysuszyć.

 

Ecamper – wypożyczalnia kamperów podlaskie i warmińsko-mazurskie

Zbyszek
Author: Zbyszek